Saturday, April 11, 2009

....KUKU... dah mcm kuku mak lampir...


huhuhu.. kuku saper laa nie.. sebijik mcm mak lampir.. ko tau x waheda, hukum bela kuku panjang nie.. 1 jari kuku yg panjang, ibarat ko ternak sekandang babi tau... then dau tau, naper still nak simpan kuku tu?? eee... rosak akidah anak draa sorang nie...


waheda="tau sumer tu..
tp, ntah laa.. tringin nak nek bela panjang...
hehehe.. cukup maser nant den potg laaa.. lgpon belah kiri, ukan belah kanan...." sekali nie je... huhu"

ADAB2 POTONG KUKU.. KORANG TAU X??
a) kalo potg kuku tangan, dimulai ngan jari telunjuk tgn kanan jari tengah dan las skali jari ibu tgan kanan..
tuk kiri plak, mcm td gak, jari telunjuk, tengah dan akir sekali jari ibu kiri...

b) tuk jari kaki plak, dimulai ngan jari kelingking kanan sehingga ke ibu jari kanan dan dimulai jari ibu kiri dan seterusnya berakir di jari kelinking kiri...



nak potong kuku plak, jgn laa main tibai jek ari aper nak potong..
nie adalah keistimewaan n kekurangan kalo potong xikut ari yg disunnahkan..

sabtu- mempusakai penyakit akilah (penyakit kuat makan..huhu)

ahad - hilang berkat

isnin- org yg mempusakai alim fadhil(org yg berilmu n mempunyai kelebihan)

selasa-mempusakai kebinasaan

rabu-mempusakai jahat perangai

khamis-mempusakai kaya

jumaat- mempusakai ilmu dan lemah lembut...


huhuhuhu..
lepas bace nie, nak entam potong kuku sebarangan ari x??

huhuhuhu..

seram plak lpas bace artikal tentang kuku n.. huhu

sayng laa plak nak potong kuku jari kiri nie.. hukhuk...

addition


Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.

Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.

Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan hendak anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

And additional info, kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri


Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Saw.

Nabi Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.
Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw.memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat
mengikut sunnah Nabi saw. dapatlah kita pahala.
Wallahu a'lam Wassa


alamak... dah laa selalu pkai cincin kat jari tengah.. den baru tau... huhuhuhuhu....

3 comments:

  1. Alhamdulillah tahu pn dia..ko ternak byk2 bab 1 tu wt pe?xde pekdahnye..teringin tu sbb nafsu yg dihasut syaitan..

    erm lg satu psl adab potg kuku tu, btol ka cmtu?
    apa yg aku amalkn n memg dr buku,yg tgn knn tu btol la..tgn kiri tu bukan mula dr jari kelinking n diteruskan sehingga ibu jari..

    kepastian?really need it..

    ReplyDelete
  2. tulaa..
    ak tgok tenet memg mcm tu..
    ak pon ngah kompius gak ni..... huhuhuhu

    cube ko pk balik... xkan laa nak potg kuku kiri lain dari potg belah kanan.. mustilaa kne same ... btul x???

    ak bace buku indon..

    ReplyDelete
  3. emmm...mule2 jari telunjuk tgn kanan. terus menyusur tgn kanan hingga jari kelingking. pas tue cont jari kelingking tgn kiri terus ke ibu jari tgn kiri. Last skali bru ibu jari tgn kanan. Mula kanan n abes pun kanan...kanan kn ader berkatnya. =)

    ReplyDelete